Vägen till en platt mage

Ja, nu är ju snart sommaren här och tidningar och media hetsar om den senaste dieten och trenden, och det absolut bästa sättet att få platt mage på X antal dagar. Själv blir jag ju ganska matt av allt sådant.
Jag har ju, som många av er redan vet, varit en person som levt i en ätstörning och försökt att banta och hetsa mer mig i vikt, vilket har resulterat i en jojoeffekt på vikten, som så många andra också säkert känner igen sig i det. För mig har jag behövt jobba en stor del på mitt mentala för att kunna ändra sättet jag ser på mig själv, för att ta bort stressen kring detta. Även om det har tagit tid, så skulle jag idag säga att min hjärna är fri från sådan hets, och jag har ett helt annat sätt att se på träning och hälsa, än jag hade när jag var yngre. Sedan jag började arbeta med Graeme (näringsfysiolog) och Dean (mental coach) för ett drygt år sedan har det skett många fantastiska saker med mig - såväl psykiskt som fysiskt. På ett drygt år har jag gått ner ca 7kg i vikt utan att anstränga mig ett enda dugg. Jag är oförskämt pigg, starkare än någonsin och mina jobbiga eksem och hudproblem har nästan försvunnit helt. Jag är numera bara allergisk mot dumma dieter och hysteriska tankar riktade mot sig själv ;)
 
Mina tips för en plattare mage blir alltså följande:
1. Ät rätt för din kroppstyp, metabolic typing. Läs mer om detta HÄR.
2. Drick rent, gärna filtrerat vatten, minst 2 liter per dag.
3. Meditera, promenera eller gör någon annan avslappnande övning varje dag. Stress gör att kroppen tillverkar stresshormonet kortisol, som har en tendens att lagra fett kring buken.
4. Se till att du tränar både för att förbruka energi, och för att ge dig själv energi, work in & work out. Läs mer HÄR.
5. Fundera över ditt mentala välmående. Är du lycklig? Följer du dina mål och ger dig själv tillräckligt med ensamtid för att må bra? Skrattar du dagligen?
6. SKIPPA ATT RÄKNA KALORIER. Vad som är viktigt är att du får i dig rätt näring för din kroppstyp. Hur känns det en timme efter att du ätit? Dippar du och får matkoma, eller är du pigg och fräsch?
7. Våga äta fett. Du behöver äta fett för att bränna fett. Vissa behöver mer fett än andra, och du får se ditt resultat om du gör Metabolic Typing-testet.
8. Var glad och ha kul! Livet är till för att levas!
 
Ha en fantastisk dag alla!
 
// Hanna
 

 
0 kommentarer