Passa på nu..

Nu när solen äntligen vill kika fram är det dags att bege sig ut, jag vet inte hur många gånger jag läst om D-vitaminbrist de senaste åren. Och vi bör tänka lite extra på detta underbara vitamin, förutom vitamin fungerar det även som ett steroidhormon och eftersom dessa är fettlösliga kan de lättare komma in kroppens celler vilket är kalas! (Väldigt enkelt förklarat) Andra steroidhormoner är bland annat våra könshormoner; testosteron, östrogen och progesteron. 
Så hur får vi i oss D-vitamin? 
1. Genom huden tack vare vår underbara sol, därför vill jag att ni ska hänga lite mer utomhus nu kommande månader för tyvärr är solen en bristvara för oss här uppe och för att få i oss ordentligt med D-vitamin behöver vi vistas i solen, gärna mitt på dagarna i Juni, Juli och Augusti för resterande tid av året är den tyvärr inte tillräckligt stark/högt upp. Utan solskydd och utan att bli bränd, vi är faktiskt i Sverige så lagom är bäst. ;) 
 
2. Ät fet fisk, men då behöver du äta endel firre. (ca 350 gram om dagen beroende på typ av fisk)
 
3. Ta rena naturliga tillskott, detta är sista utvägen tycker jag. För tillskott är trots allt ett TILLSKOTT, i min värld betyder det att du endast tar det om du har väääldigt svårt att få i dig ämnet naturlig väg eller av någon anledning har en stor brist på det (tex på hösten/vintern).
"Note to self" naturliga källor så som ren mat och solljus ger så otroligt mycket mer, inte bara själva D-vitaminet i de här fallet. För som jag skrev tidigare är D-vitamin inblandad i väldigt många olika processer i kroppen och för olika processer krävs olika medhjälpare. Utan att kunna hänvisa till någon vetenskaplig artikel eller liknande kan jag nästan lova att vitaminer/steroidhormoner jobbar aldrig själv och behöver andra ämnen för att fungera optimalt. Och det är lite knepigare att få till i tillskott, därför kan dessa sakna andra viktiga komponenter som du annars hade fått av tex fisken eller solen. 
Ni som vill läsa lite mer om D-vitamin kan jag rekommendera att kika på kostdoktorns hemsida (här), där finns lite mer vetenskap och info om hur mycket man ska ta om man nu vill ha ett tillskott. Eller så kan ni kontakta Graeme Jones på Optimal Fysik, han kan det här med vitaminer och näring som rinnande vatten och honom hittar ni (HÄR).
Ha en fantastisk kväll! 
/Anton
 
0 kommentarer

VARNING VARNING!

”Jag kommer med obekväma nyheter om våra favoritleksaker mobiler, surfplattor, wifi med mera. För att tala klarspråk skadar de cellerna i våra kroppar och dödar många av oss i förtid. Vi har skapat något som skadar oss och som håller på att spåra ur”, doktor Martin Blank, Columbia University.

Nu varnar 190 forskare och vädjar direkt till FN och WHO om strålningen från mobiltelefoner, surfplattor, basstationer och WiFi-utrustning. Forskarna vill att sjukvårdspersonal måste informeras om detta, så att vi kan börja skydda omgivningen ifrån det här, som sker i allt större utsträckning. 
 

Även den svenska cancerläkaren och forskaren Lennart Hardell säger: ”Forskningen visar genomgående ökad risk för hjärntumörer (gliom och hörselnervstumör). Det är brådskande att revidera gällande riktlinjer”. Mona Nilsson som är ordförande på Strålskyddsstiftelsen höll nyligen ett uppskattat föredrag på Riksdagen ditt hon blivit inbjuden av två riksdagsledamöter för att berätta om riskerna med strålning och elektromagnetiska fält. Hon instämmer med Martin Blank att industrin fått bestämma riktlinjerna alldeles för längre. De gränsvärden för strålning som finns är inte anpassade för människor utan istället för att tekniken ska fungera optimalt, säger hon till NewsVoice.

 

Hela artikeln som skrivits om ämnet kan du läsa HÄR

Nu finns det många som invänder och gärna vill diskutera det här ämnet vidare. Att det inte är någon fara, att elektromagnestisk strålning inte förstör, att då skulle inte myndigheterna tillåta detta i samhället och så vidare. Men ingen, och då menar jag INGEN, kan ju veta biverkningarna som uppkommer i långa loppet i våra kroppar och på vår planet! Inte ens regeringen! Uppkopplingen och strålningen är fortfarande väldigt nytt, och är under utveckling. När jag var liten hade man tröga modem som man kopplade upp sig på typ en gång i veckan, för att hastigheten var så extremt långsam. Man satt väldigt sällan vid datorn överhuvudtaget, och att få en mobiltelefon när man var 11 år var det absolut inte tal om. Men vad händer om säg 20, 30 eller 50 år? När våra kroppar utsätts för wi-fi-signalerna i exakt varenda byggnad, alla bostäder och på alla arbeten non-stop, dygnet runt?

Att forskarna nu börjar varna våra myndigheter om detta, är något jag tycker vi bör ta på största allvar. Och nej, du har rätt. Bara för att du stänger av din mobiltelefon eller ditt wi-fi på nätterna så betyder det inte att du slipper utsättas från strålning, och du räddar inte hela vår befolkning eller planet. Men tänker alla som du, som inte vill börja ta ansvar, så finns det ju bara en enda väg att gå. Så mitt förslag är att använda din elektroniska utrustning och ditt wifi så lite som möjligt. Speciellt på natten när du sover. Ditt wifi går inte sönder om stänger av det, och världen går inte under om du inte läser det där smset, mailet eller statusuppdateringen på natten när du sover. Din kropp kommer förmodligen tacka dig för att du drar på flight mode, eller stänger av din telefon. Vad har du att förlora?

Att våra barn och vi också förstår våra ryggar och nackar genom att stirra in i datorn, surfplattan eller mobilen hela dagarna, och allt mer sällan rör på oss, är ju inte heller någonting som direkt kan klassas som positivt. Kanske dags att återuppta leken och våra primära grundrörelser som vi är skapta för igen?

Ha en fin söndag!

// Hanna

 

0 kommentarer

Min hockeykarriär

Som de flesta av er redan vet, så jobbar både jag och Anton som personliga tränare, med inriktning på korrektiv träning. Att vara tränare är världens bästa yrke, och jag får äran att arbeta med min hobby och att hjälpa människor på olika sätt. Jag känner också att jag verkligen tror på det jag gör, så pass mycket att jag också själv valt att träna med PT varje vecka. Min tränare heter Fredrik och är till skillnad från mig, inriktad på prestationsträning och då främst hockey.
 
Han tränar massvis med duktiga spelare både från svensk hockey och NHL. Fredrik brinner också för det han gör, vilket smittar av sig rent engagemangsmässigt, så jag får också smaka på den hockey-specifika träningen till stor del. Vilket är sjukt kul och väldigt givande! Nu har jag tränat med Fredrik i ett år, och har blivit grymt mycket starkare, men framför allt snabbare och mer explosiv. Detta var också mina mål. 
Och just på grund av detta så vill jag gärna dela med mig hur ett pass med denna galning kan se ut, så ni som vill slipa på er hockeykarriär, kolla extra noga nu ;)
 
Cirkel 1: 
  
1. Bulgarian split squat med 2sek-paus i bottenläget.           2. Split squat-rodd med utåtrotation.
 
3. Enbensupphopp med ökad steglängd
 

Cirkel 2:
  
1. Split squat med bakre foten upphöjd i ett herrans tempo. 2. Saxhopp i sidled. 
 
  
 
 
3. Enbensmark i tre olika riktningar.
 

Cirkel 3:
 
  
1. Super-duper explosiva enbensböj med gummiband. 2. Upphopp i tre olika ritkningar, se nedan. 
 
  
 
3. Split squat-rotationer i kabel

Sedan avslutade vi också med en fjärde och sista cirkel, men jag var så snabb på alla övningar i den att jag mest ser ut som en blixt på alla bilder ;) Så för första gången fick jag "spela hela matchen" och körde alltså fyra cirklar med tre varv på varje, vilket ger en hel hockeyperiod! Yes! Som första matchen spelad är jag en stolt spelare, och ser fram emot en fin fortsatt säsong i högform! 
 
Till alla er som funderar på att börja träna med en PT, så finns det inget roligare och mer givande! Jag var väldigt seg och trött innan passet, men mådde som en prinsessa efteråt. Det är så kul, och att ha någon som pushar och peppar dig till större utmaningar är toppen! Se bra till att du har en tränare som är duktig på det han/hon gör, och som också har bra utbildning och erfarenheter. 
Tack Fredrik för att du tar dig tid för mig bland alla "riktiga" spelare! Du är grym!
 
Ha en fortsatt härlig torsdag nu!
 
// Hanna "Foppa" Vesterberg
 
 
 
0 kommentarer