Förändringens tid är här

Det har varit lite tyst på bloggen i några dagar, och speciellt från min sida. Anledningen till det är att jag, precis som Anton tidigare, har fått ett tråkigt besked från min ena arbetsgivare. Detta har skapat lite oroligheter och en ökad stress hos mig. Självklart mitt i allt detta fick jag även min kära lingonvecka, och eftersom jag inte är i hormonell balans, så blir effekten att jag blir väldigt emotionell och känslosam. Som tidigare inlägg jag skrev om mensencykeln och dess olika perioder HÄR, så är det extra viktigt för mig att komma ner i varv, ta lite extra tid för mig själv och också ta hand om mig själv mer, precis innan jag ska ha min mens. Det återspeglar ju nämligen min höst och vinter. Mer om det kan du läsa i inlägget i länken ovan. 
 
Men även om det varit en tung vecka för mig, så har det ändå balanserats ut väldigt bra, eftersom jag fått några väldigt roliga besked också. Mer om det första beskedet kommer när vi vet mer, men jag kan hinta om att det förhoppningsvis är goda nyheter för både min och Antons karriär. Stay tuned, så får ni veta ;)
Den andra riktigt trevliga nyheten är att jag och min sambo ska flytta till en tvåa med balkong och öppen spis i samma hus som vi bor i nu, i januari. Detta ser jag VERKLIGEN fram emot, eftersom jag anser mig själv vara klar med mitt nuvarande boende och är redo att flytta vidare. 
Mitt i när jag mådde som sämst denna veckan, kom den fantastiska nyheten och igår var vi och tittade på lägenheten. Den var riktigt fin och perfekt för oss två!
 
Så inget ont som inte för nåt gott med sig. 
 
Hoppas ni alla haft en helt fantastisk helg! Jag vill passa på och ge er dessa fina citat och tankeställare. För mig passar de väldigt bra in just nu: 
 
 
 
 
Trevlig kväll på er!
 
// Hanna
1 kommentar

Skulle du någonsin tanka din bil med fel bränsle?

Alla som äger en bil eller har ägt en bil vet hur noga vi behöver vara med hur vi sköter bilen. Jag är i grunden utbildad bilmekaniker, under tiden jag pluggade hann jag därför äga 6 st bilar innan jag hade fyllt 20 år.

Min första bil var en väldigt fin bil, jag tog hand om den som ett litet barn; tvättade, servade och tog väl hand om den. Gav den det bästa bränslet jag kunde hitta. Om någon varningslampa började lysa tog jag reda på direkt vad som kunde ha varit fel och åtgärdade det. Om bromsarna lät konstigt såg jag till att smörja upp dem ordentligt, till vintern bytte jag till vinterdäck och såg till att den var rostskyddad så att den inte skulle rosta sönder efter det kalla vädret och slaskiga vägarna med allt salt på.


Min utbildning som bilmekaniker hjälpte mig mycket i pluggandet till att lära mig mer om människokroppen, jag kunde ta olika system i bilen och jämföra det med system i kroppen. T ex storleken på motorn styr hur mkt bränsle det går åt, på samma sätt som att ju mer muskler i kroppen vi har avgör till stor del hur mycket vi behöver äta. Turbon ger bilen en extra boost, på samma sätt som våra stresshormoner hjälper oss att kunna prestera lite extra; för mycket turbo(stress) leder till att man överbelastar systemet. Bromsarna fungerar för att sakta ner bilen, våra avslappnande hormoner gör att vi går ner i varv. Rostskyddet på bilen, antioxidanter och vitaminer i maten som hjälper kroppen att ta hand om (oxidativ stress). Det hela är såklart väldigt förenklat men det hjälpte mig väldigt mycket i mitt sätt att lära mig mer om hur kroppen fungerar och varför den fungerar som den gör. 

Det vi också har gemensamt med bilar är att vi har varningslampor, fast istället för att det börjar lysa en röd lampa någonstans på kroppen så känner vi oftast av en så kallad symptom. Det kan t ex vara någon form av värk(huvudvärk, tandvärk, ledvärk), det kan även vara saker som extrem trötthet, extra varm(feber), inflammationer som rodnader, uppsvullenhet och extra känslighet. Ja det finns massvis av olika sätt vi får reda på att något är på tok i kroppen. Så vad vill jag få ut av det här nu då?

Eftersom jag som sagt både jobbat med bilar och människor ser jag likheter men också skillnader, bland annat hur vi behandlar dem, bilarna lämnar vi in på service med jämna mellanrum, vi ser till att vi tankar dem med finaste kvalitet och av rätt sort såklart! Vi skulle ju aldrig tanka i bensin i en bil som drivs av diesel bara för att det är lite billigare?

Men varför gör vi de då med våra kroppar? Varför stoppar vi i oss mat som vi inte är skapta för att äta? Varför gör vi inte rutinmässiga kontroller för att titta att kroppen fungerar som den ska? Varför lyssnar vi inte mer på kroppen och själen (hjärna och hjärta)? Att ha ont eller att inte må bra är samma sak som att en varningslampa lyser, varför tar du inte samma ansvar för din kropp som du gör för din bil?!

Med detta menar jag inte att vi ska springa till läkaren för minsta lilla grej. Den kontroll din kropp behöver är kanske så pass ”enkel” att det handlar om att ändra fokus och vara ifrågasättande till sitt eget sätt att leva. Vad i min livsstil gör att jag mår som jag mår? Vad kan jag förändra för att min kropp ska må bättre? Både fysiskt och mentalt.

Sug på den ni, reflektera och återkom gärna med egna tankar!
/Anton

 
1 kommentar

I know squat...

Knäböj är en övning som är väldigt populär eftersom den klassas som "funktionell" och som de flesta kanske har hört så är ju funktionell träning väldigt inne just nu. 
Jag ser knäböjen som en övning som hör till vårt primal pattern, alltså en rörelse som vi i grunden är skapta för att utföra. Knäböjen behövdes till exempel när vi skulle böja oss och lyfta upp saker eller sätta oss ner och utföra våra toalettbehov. Idag är det väldigt få som dagligen tränar detta mönster om man inte är i gymmet, eftersom toalettbesöken sker på en bekväm toalettsits och enda gången vi sätter oss ner är i kontorsstolen, soffan eller i bilen på väg till jobbet. 
 
Om förutsättningarna finns, d v s rörligheten, förmågan och styrkan, så tycker jag absolut att knäböj bör finnas med på träningsprogrammet. Är du osäker på tekniken så är det alltid bäst att kontakta en duktig tränare som kan hjälpa dig, eftersom knäböjen kan (speciellt om du använder en vikt) belasta kroppen på fel sätt. 
 
För kvinnor kan det vara bättre att köra frontböj, alltså hålla vikten framför kroppen istället för på nacken. Detta eftersom kvinnans struktur normalt är mjukare än mannens, vi har helt enkelt inte lika mycket testosteron, det hormon som gör att män ofta har mer muskler och hårdare skelett. Om vi då skulle placera stången på nackkotan istället för på mjukdelarna där den ska vara, om vi har felaktig teknik, eller inte orkar hålla upp oss själva, så landar belastningen direkt på nackkotorna, vilket kan leda till stora skador. 
 
Min kund Beatrice sitter snyggt i böjen
Några saker jag tycker man bör tänka på i en knäböj är:
1. Bukandning med fullt buktryck, dvs orka hålla bålen genom HELA rörelsen (du ska inte bli trött i ländryggen)
2. Bibehåll en rak ryggrad med en neutral svank. 
3. Båda fötterna ska ha full kontakt med golvet. 
4. Knäna bör riktas lite utåt mot andra-tredje tån. 
5. Bröstkorg och skulderblad stabiliserar rörelsen med ett bra grepp om stången eller vikten. 
6. Böjen bör gå under 90 grader i knävecket, men inte så djupt att pelvis (bäckenet) tiltar. 
 
Har du problem med matsmältningen eller är allmänt stressad, kan s k breathing squats hjälpa dig. Andas ut och sjunk ner i en knäböj superlångsamt, andas in på vägen tillbaka upp så sakta du kan. Upprepa så många repetitioner du kan dagligen. Se om du får bättre fart på tarmarna. 
 
Lycka till med träningen!
 
Källa: Paul Chek "Konsten att äta, träna och må bra"
 
/ Hanna
0 kommentarer