Förkylningstipset

Förkylningar råder ju ganska ofta numera och inte bara i början av terminerna när dagisbakterierna sprider sig, utan jag tycker att det verkar som att många är förkylda en längre tid, eller ständigt får återkommande förkylningar.  Förutom att se över sin livsstil och fråga sig om man tar hand om sig på alla sätt, bland annat genom att se över sin sömn, kost, återhämtning, vätskeintag och mentala hälsa, kan jag rekommendera några små tips som kan hjälpa när du känner att en liten bacill är på gång att bryta ut i kroppen: 
 
 
* Överdosera C-vitamin
* Gör en juice eller smoothie som innehåller rå ingefära, citron, färsk spenat och blåbär
* Meditera eller gör avslappningsövningar för att få systemet att återhämta sig
* Drick mycket vatten, gärna med havssalt och citron i
* Se till att du får i dig goda bakterier, gärna i form av probiotika (finns i kosttillskottbutik)
 
  
 
Jag personligen gillar C-vitaminet från Innate, som bara kommer ifrån naturliga råvaror utan tillsatser och som inte heller är kemiskt framställda, och naturliga bakterier ifrån Dr. Mercola. 
 
Tänk också på att det ibland kan vara bra att vara sjuk, då kroppen får en chans att varva ner och rensa ut. Den kan också då få en chans att bilda antikroppar och få ett starkare immunförsvar. Däremot bör du se över din livsstil och orsaken till varför du blir förkyld om det är ett återkommande problem. 
 
Så håll er friska och krya på er!
 
// Hanna
 
 
 
0 kommentarer

Vad är det frågan om?

Den här helgen är jag i Milano tillsammans med min fina vän Linn, och vi njuter av solen, shoppingen och atmosfären. Det är underbart väder och jackorna har vi lämnat på hotellrummet. Lovely!
 
 
Hotellet vi bor på är helt okej, förutom en väldigt viktig sak. FRUKOSTEN! Jag älskar frukost och kan längta en hel dag efter just hotellfrukosten, eftersom det kan vara så otroligt gott. Men här i Milano blir jag väldigt besviken på det som serveras, för det är rent utsagt skit. Och jag undrar, äter folk verkligen sånt här till frukost? Det är vitt bröd i olika varianter, croissanter, flingor och olika sockermuslin, low fat-toghurt proppad med socker, frukten är inlagd i sockerlag, marmelader, nutella osv. För mig som uteslutit gluten ur kosten, var det inte lätt att skrapa ihop någonting ätbart, men det fick bli en tallrik med sallad, ost och skinka, och en tallrik yoghurt med frukt till slut. Till och med kaffet är automat-kaffe och då måste jag verkligen dra min gräns!
 
  
 
 
Magen mår ju inte riktigt hundra idag kan jag meddela, och jag blir rent utav chockad av alla kemikalier, socker och gluten som kan samlas på en och samma plats. Imorse fanns det dock kokta ägg som fick bli min räddning, men jag blir lite mörkrädd när det runtomkring oss sitter olika typer av människor och bombar sina kroppar med all skit. Barnen äter formfranska med marmelad och en skål CocoPops, medan deras föräldrar sitter bredvid och äter en "nyttig fullkornsmacka" med margarin, ost och marmelad. Blä!
 
Nej, jag är glad att kroppen reagerar så starkt mot all skit, för det för mig är ett tecken på att den är vad vid bättre. 
 
Idag ska vi njuta av sista dagen i Milano, för imorgon åker vi hem. Då kommer vi missa hotellfrukosten för att hinna till flyget. Kan inte direkt påstå att det gör mig något...
 
Hoppas ni alla har en bra helg med betydligt trevligare frukost än vi!
 
// Hanna
 
0 kommentarer

Våren är här..

Då var det dags igen, våren är här och dags för många att damma av löparskorna. Själv så har jag smygit igång med lite löpning på löpbanden, men igår drog jag på mig "löparuniformen" och mina sköna barfotaskor för att dra lite intervaller. Blev 10 st vidriga rackare i en backe här i Vanadislunden, var ute totalt i ca 30 min vilket jag tycker är lagom. Har lite hatkärlek till intervaller, tror det är från den tiden vi hade försäsong i bandyn...... :P 
Skönt tryck i rumpan och vaderna nu dagen efter känner jag, men då är ju allt på sin plats. :) Då många av mina kunder har frågat hur man ska lägga upp träningen nu på våren när dem vill börja köra lite mer löpning tänkte jag dela med mig av lite enkla grundövningar jag tycker kan vara bra att köra till löpningen, oavsett om du kör långdistans eller korta intervaller behöver dina muskler få stimulansen från styrketräningen också. Då håller du dig lättare skadefri, vilket inte är helt fel? 
Som både Hanna och jag påpekar gång på gång, tycker vi att det är vettigt att börja från grunden och samma gäller för dig som vill vara aktiv med löpning. Ta därför lite tid och läs igenom den här länken om din andning (HÄR). Du kan även läsa de vi har om korrektiv träning när du ändå är igång, för all din stabilisering är otroligt viktig för att du ska kunna ha ett ekonomiskt löpsteg där du inte sliter ut kroppen för mycket. Och för att undvika skador förståss. 

Så till övningarna: 
Utfall med kraften fram, som ni ser på bilden belastar jag endast vänsterbenet. Tar steget bakåt (med rak höft) och driver med hela vänstern kroppen fram igen. Höften snett neråt bakåt då behöver överkroppen falla lite framåt för att ja sen ska kunna skjuta ifrån med tyngden på vänstern för att komma upp igen. Hänger ni med hur jag menar? =) 
En variant av sidoplankan, finns hur många som helst. Du kan lyfta de övre benet rakt upp eller bara
stå. Andas ner djupt och håll en rak linje genom kroppen så att vi inte dippar ner höften i golvet. Jag väljer den här för att få fokus på sidan av magen. Finns en jätte bra variant med tyngden på knät istället men då tar det mycket mer på utsidan av rumpan, vilket inte är fel men jag vill ha mer fokus på magen nu. =) Se bilden brevid på Hanna.

Och sist men inte minst när du har ordnat med stabiliteten och kört övningarna ovanför, enbenshopp.
Den här kräver stabilitet, mobilitet och styrka för att knät inte ska falla in, foten inte ska kolappsa när du trycker ifrån, ej för mycket svank osv.. Allt sådant behöver du inte tänka på om du gjort grundjobbet ordentligt, vilket betyder stabilitet och mobilitet (rörlighet).
 
Lycka till nu med löpningen och framförallt den förberedande/underhållande styrketräningen. Om ni behvöer mer tips och hjälp tveka inte att höra av er. 
//Anton 
0 kommentarer