Att unna sig...

Igår hade jag ett väldigt intressant samtal med min syster, vi kom in på frasen: ”Att unna sig”. Och hur vanligt det är att folk unnar sig med mat, speciellt ohälsosam mat.
Det är som att man lindar in ursäkten att få göra något man vet inte är bra för sig själv i en förfinande mening: ”Ne men det här är jag värd att unna mig”.

Vad är det du unnar dig egentligen? Är de att unna sig att ge sin kropp sämre förutsättningar till att må bra? Öka risken för sjukdom? Som min syster sa, ”Varför ska man unna sig saker som kommer få en att må dåligt i längden?”

Är det då inte bättre att unna sig saker som får dig att må bättre i längden? T.ex. ta extra semesterdagar, boka in en massage, eller som jag har gjort nu till våren: Gå ner i arbetstid för att ha mer fritid, vara med din familj, köpa ditt drömboende, utbilda sig, unna dig varje dag möjligheten att välja ekologiska råvaror, spela musik, dansa, träffa/prata med människor som gör dig glad osv..
Som ni märker så finns det ganska mycket vi kan göra som inte behöver handla om ohälsosamma saker.

Så snälla tänk efter vad ni egentligen unnar er? Självklart kan man äta något som är gott och inte behöver vara bra för sin kropp (godis, glass, tårta osv) MEN lura inte er själva genom att tro ni unnar er kropp något utan ta de för var det är, ett aktivt val.
Hade din kropp fått välja själv vad du skulle unna den så hade de troligtvis blivit något i stil med semester, lite extra sömn, näringsrik mat eller i mitt fall som jag gjorde idag: en extra ledig dag. :)

Så unna er nu inte bara saker som ger er något för stunden utan också ger er något för framtiden. 

/Anton

2 kommentarer

En vettig nyhet...

På morgnarna brukar jag vanligtvis ha på Nyhetsmorgon medan jag fixar och donar innan jobbet. Och för första gången på väldigt länge kände jag att Nyheterna tog upp en vettig och viktig nyhet. Man pratade nämligen om att 9 av 10 frukter som säljs i svenska matbutiker innehåller farliga kemikalier och bekämpningsmedel. Vissa frukter är värre än andra, t ex vindruvor och bananer, men överlag innehåller alla mer eller mindre av dessa farliga besputande ämnen. Nyheterna var också väldigt kloka med att säga att det enda sättet att faktiskt undvika att få i sig dessa ämnen är att antingen undvika frukten helt, eller att välja de ekologiska alternativen. Ekologiska frukter får inte besprutas med bekämpningsmedel, kemikaler eller farliga ämnen för kroppen. De får inte heller vara genmanipulerade utan måste vara helt naturliga, precis som Moder Jord avsett dem för att vara. 
Så tänk efter även när du står i frukt- och grönsakssektionen. Välj EKOLOGISKT. Ja, det kanske kostar mer, men varje gång du väljer ekologiskt uppmuntrar du till fler sådana odlingar och produkter i våra svenska matbutiker. Ju högre efterfrågan, desto mer kan priserna pressas. Och att betala de där extra kronorna i matbutiken, tjänar du in på att inte behöva vara sjuk så ofta, eller stanna hemma med sjuka barn, eftersom ekologiskt också innehåller mer näring, vilket ger friskare kroppar!
Win-win för både dig och vår planet! 
 
// Hanna
0 kommentarer

Hudproblem och Gluten

Jag fick tillåtelse att dela med mig av en kollegas berättelse om sina problem med huden här i bloggen. Eftersom att hon de senaste tre veckorna lyckats åstadkomma större förbättringar med huden på flera år så ville jag gärna dela med mig hur vi gick tillväga. 
Min kollega, vi kan kalla henne Semlan, har sedan tonåren haft problem med akne och dålig hy i ansiktet, speciellt i pannan. Detta har alltid varit jobbigt för henne, och hon har provat allt från Clerasil, till hudkrämer, solarium och lagt enormt mycket pengar på väldigt dyra krämer och rengöringar som inte gett henne önskat resultat. En dag frågade hon mig på jobbet om jag trodde det var möjligt att förbättra sin hud genom kosten. Semlan har alltid älskat godsaker, inte alltför överraskande sådant som semlor eller fika heller. Och eftersom hon hört oss andra i personalstyrkan berätta vilka fördelar vi upplevt genom att ta bort gluten ur vår kost, så undrade hon nu om jag trodde att detta också skulle kunna hjälpa henne. Jag gav henne alla mina varmaste rekommendationer att testa, och att det med största sannolikhet skulle hjälpa henne. 
Fram tills i torsdags hade Semlan lyckats vara utan gluten i 3 hela veckor, och huden gjorde stora förbättringar, förbättringar så stora att hon inte kunde minnas när hennes hud var i sådant fint skick sist! När jag träffade och pratade med henne i fredags så var hon väldigt glad över förbättringarna och jag kunde verkligen se skillnaden! Det finns fortfarande en del kvar i ansiktet, men hon är verkligen på god väg. 
Denna bild är tagen 3 veckor efter att Semlan uteslutit gluten ur kosten
Det som också är väldigt intressant i hennes berättelse är att hon i torsdags åt en halv pizza, en av de många ting som hon alltid älskat. Dagen efter var hennes mage i total KAOS. Hon undrade om jag trodde att den verkligen kunde reagera så starkt av glutenet efter bara tre veckor. Jag är helt övertygad om att svaret på den frågan är ja. Hon insåg helt av sig själv, att något som kunde förstöra kroppen så snabbt inte på något sätt kan vara bra och har bestämt sig för att lägga av med gluten helt. 
Vi hade dessvärre ingen förebild på Semlan, så att ni själva kan se vilka förbättringar hon gjort, men hon har gått med på att ta en till likadan bild om någon månad till och visa er här i bloggen. Jag tycker det är viktigt att visa exempel på hur symptom kan se ut, så att flera kan komma till förståelse med sina egna problem. 
 
Efter att ha varit på en helt underbar utbildning med Tom O´Brien, så kan jag verkligen rekommendera alla att testa att vara helt glutenfri i 60 dagar. Hittills har varken han eller jag träffat någon som inte dragit enbart positiva fördelar av att vara utan det, ur hälsosynpunkt. 
Glutenets nackdelar kan tas i uttryck på väldigt många olika sätt. Den kan visa sig i huden, genom magen, svårigheter att koncentrera sig, gaser, uppsvälldhet, matthet etc. Eftersom det har så vid bredd på sina symptom kan det vara svårt att upptäcka vad det beror på. Så där finns ännu en anledning till att testa att vara helt fri från det under en längre tid. Jag kan nästan lova dig att du kommer må bättre och känna dig piggare efter bara några dagar. 
Vill du läsa mer om gluten så rekommenderar jag verkligen Tom O´Briens hemsida: http://www.thedr.com
 
Önskar er en fortsatt trevlig kväll och hoppats ni sugit åt er D-vitamin i solen i helgen!
 
// Hanna
0 kommentarer