Två sidor av myntet

När jag pluggade till hälsoutvecklare för några år sedan fick vi en lista på massa böcker som vi skulle se till att inhandla, en av dessa böcker fastnade lite mer än dem andra. Kay Pollaks bok ”Att välja glädje”, titeln säger väldigt mycket om vad boken handlar om. Du har alltid ett val, oavsett vad som händer i ditt liv har du ett val, du kan alltid tolka händelser/budskap olika och det är du som har makten att välja hur du vill tolka situationen. Coolt va?

Jag har genom mina år ständigt letat efter verktyg för att hjälp mig själv och andra att reflektera över sitt sätt att se på sig själv och hur vi väljer att tolka situationer. Sätter du dig själv i offerbåten? Eller tar du tjuren vid hornen och gör något åt saken? Kay Pollaks bok hjälpte mig att lättare se saker ur andra perspektiv vilket också har gjort mig bättre på att hjälpa andra att se saker på olika sätt. Vad jag tycker är häftigt med att ha det här sättet att se på händelser i livet är att du blir så mycket positivare/gladare, jag har makten över min egen lycka… Inga pengar, materiella ting eller personer äger min lycka, självklart kan de få vara med och påverka den lite till och från. Men jag äger den!

”Ditt liv är en film, vill du bara sitta och titta på eller vill du regissera filmen själv?”
Ingen aning vem som sa detta, men något jag också har snappat upp.

Jag skulle verkligen vilja rekommendera er att utforska det här lite djupare, om det är att läsa Kay Pollaks bok eller något annat som handlar om hur du väljer att se på saker spelar ingen roll.

Ha en fantastisk helg.

/Anton

0 kommentarer