Föreläsningsdags igen!

Här är ett inlägg jag skrev förra veckan, när bloggen bestämt sig för att kaputta: 
 

Föreläsningsdags igen!

Som många av er redan har förstått så är målet för år 2015 för både Anton och mig att hålla i fler föreläsningar och utbildningar, en av anledningarna till att vi började jobba på Nordic Wellness. Vi känner att vi är redo att dela med oss av våra kunskaper och vi båda drömmer om att inspirera och hjälpa andra personliga tränare eller hälsointresserade människor.

Igår var det dags för mig igen. Jag blev ombedd att prata om stress för lärarna på Engelbrektskolan i Stockholm.

Först höll jag en föreläsning på förmiddagen, och sedan för den andra gruppen på eftermiddagen. Det var väldigt olika respons i de båda grupperna, men det var väldigt roligt att få prata med dem.

 

 

Stressföreläsningarna väckte en hel del frågor och tankar i mig själv. Läraryrket är ju ett ganska tufft yrke, och jag kan tänka mig att det är enorm press som ställs på dem och det krävs ett starkt psyke för att klara av det. Det handlar om att ta hand om elever, kunna hantera elevernas föräldrar, ha väldigt höga ljudnivåer runt omkring sig, många intryck och stor press. En del av min föreläsning valde jag att dedikera till att ständigt vara uppkopplad och tillgänglig. Vi har mobiler, iPads, datorer, tv-apparater och wi-fi runtomkring oss hela tiden. Våra barn får smartphones redan vid tidig ålder. Igår såg jag också ett reportage på TV om just detta, då det var en psykolog som bara såg det som positivt att skolorna använder iPads och mobiler. Det är att hänga med i samhället, att ge barnen chans att lära sig, och det här ska vi bara ses som positivt. Vi kan ändå inte förhindra den teknologiska framfarten, så det är lika bra att ta tillvara på den menade hon. Jag vet inte riktigt om jag håller med. Om vi ska titta på det här från ett fysiologiskt synsätt, så skapar alla dessa datorer, telefoner och surfplattor ett riktigt dåligt rörelsemönster. Våra nackar och ryggar hamnar väldigt tidigt i monotona, statiska positioner som vi inte är alls är skapta för att ha. Detta ger oss en fysisk stress, skapar smärta eller negativa rörelsemönster, vilket i sig kan ge andra fysiska symptom, som huvudvärk, migrän och skador.

 

Ska vi sedan gå vidare och kolla på vad dessa elektroniska apparater skapar för den psykiska stressen, ja då tror jag personligen att listan kan göras lång. Först och främst skapar ljussignalerna från alla apparater obalanser i vårt hormonella system, eftersom våra kroppar är skapta att styras av solljuset. Men vi sitter med våra telefoner långt efter att solen gått ner, vilket talar om för våra kroppar att de fortfarande ska ha igång alla system, vilket gör att vi får svårare att komma ner i varv och slappna av. Även om vi inte känner av dessa symptom, så kan vi inte vara säkra på att våra kroppar inte tar stryk av dem. Många funktioner i kroppen blir störda och hamnar i obalans utan att vi ens märker av det.

Sen kan vi också fundera på hur det faktiskt påverkar oss att alltid vara tillgängliga, alltid ha en press att hänga med på det senaste, att söka bekräftelse av andra på sociala medier genom att samla likes och gilla-markeringar. Jag tror att vi inte kommer att kunna förstå oss på alla biverkningar förrän om kanske 30 eller 50 år framåt, då våra kroppar utsatts för alla dessa stressmoment under extremt lång tidsperiod.

Många lärare var väldigt intresserade av detta ämne, och jag hoppas att jag kunde väcka lite tankar kring detta när jag pratade med dem, och även när jag skriver detta till er.

Hur påverkar det här dig?

 

// Hanna

0 kommentarer