Att vara intelligent

Ja, som Anton kanske redan har skvallrat om så smygåkte jag till min familj i Sydafrika för en veckas minipaus, som var helt underbart skönt.

Min syster bor där och har startat en hjälporganisation som driver fritidsgårdar i Kapstadens förorter för att låta barn få vara just barn. Organisationen heter Project Playground, och deras motto är att alla barn ska få vara barn genom att uttrycka sig i lek, dans och idrott. Jag har varit där tidigare, men passade på att åka dit en sväng igen. Och barnen är helt fantastiska. Energin är otrolig och det finns så mycket glädje och styrka i dessa barn. Deras historier är något helt annat än vad man kan tänka sig i sina vildaste fantasier, men trots detta kämpar dom på och är så otroligt tacksamma. Att dom har helt unika talanger inom sång och dans behövs ju kanske inte nämnas, med tanke på att dom är afrikaner och har det i blodet, men man kan inte låta bli att glädjas och vara tacksam för det man själv har när man ser dem.

 

Det här fick mig också att tänka efter. Några av barnen har inte möjlighet att gå i skolan, eller stängs av från skolan, för att de är sk  ”problembarn”. De kommer att ha det tuffare i samhället och förmodligen inte räknas som speciellt intelligenta. Men då undrar jag egentligen vad just ”intelligent” är? Dessa barn har ju såna otroliga kreativa sidor, och är riktiga konstnärer! Otroliga på vad de gör! Ändå så kommer de inte att passa in, eftersom de har svårt att hålla koll på siffror och bokstäver, och för att de inte kan sitta stilla och koncentrera sig längre stunder.

 

Vem har bestämt vad det betyder att vara intelligent? För att i min värld är det skitsamma egentligen om man kan allt som lärs ut i skolan. Visst är det bra att kunna, men är det inte viktigare att man har ett stort hjärta och en vilja att komma framåt i livet? Siffror och bokstäver gör inte alla lyckliga, och passar inte alla. Själv hatar jag siffror och är riktigt dålig på matte. Men jag kan en hel del om kroppar och stabilitet istället. Och det funkar.

 

Så jag tycker vi borde byta ut namnet ”intelligent” mot något annat. Det skulle sannerligen hjälpa många barn och människor som samhället klassar som annrolunda, när de i själva verket bara skulle behöva en spark i baken för att tro på den de är och det dom gör istället.

 

Det var allt för mig. Tack och god natt!

 

// Hanna

0 kommentarer