Snabbmat - är det hälsosamt?

Igår satt jag och en kompis och diskuterade det här med snabbmat, och framför allt när det kommer till småbarnsfamiljer. Hon hade nämligen en kollega som klagade lite på att hon alltid var så stressad, och att hon hade bråttom hem för att alltid laga mat till sina små barn. Barnen skulle sova vid 18.30-19, vilket betydde att hon inte hade tid att laga "ordentlig" mat. Ofta blev det snabbmat som snabbmakaroner och korv och många gånger också fil och macka, eftersom det är sådant som går snabbt och är smidigt. Att hon inte hade tid att laga mat och låta barnen äta någon halvitmme senare, berodde ju helt enkelt på att barnen redan nu är så trötta på mornarna, så de behövde alla timmar de kunde få. 
 
 
Här kan ju ni som känner mig, redan förstå att jag blir lite smått irriterad. I min värld är det ju inte direkt konstigt att barnen är trötta, med tanke på att de får i sig väldigt lite näring i den maten de äter. Om man inte anser sig ha tid att laga riktigt mat med näring, eller att kanske då istället göra storkok på helgen, så tycker jag att man kanske ska överväga om man egentligen ska ha barn? Näringen är ju otroligt viktig, och speciellt när barnen håller på att växa upp. 
Ett annat tips är ju också att det finns mat som går extremt snabbt att laga, och som också är väldigt näringsrikgt. Jag kände inte för att laga mat när jag kom hem från jobbet idag, och bara på grund av vår diskussion igår, så kände jag att jag ville ta tid hur länge det tar att göra en näringsrik snabbmatsrätt. 8 min 23 sekunder, från det att jag tog ut maten ur kylen, tills dess att den låg redo på min tallrik.
Jag köpte ekologisk korv med en kötthalt på 92%, som jag stekte i smör, samtidigt som jag vispade 2 ägg i salt och peppar. När korven var näst intill klar, hällde jag i äggsmeten och gjorde scrambled eggs, la upp spenat och skalade en morot, och vips var maten klar. Visste du att ägg innehåller de allra flesta näringsämnen, och kan ätas i flera olika former (kokt, stekt, scrambled, rått). Enkelt, snabbt, gott och näringsrikt. 
 
 
Så nästa gång du vill skylla på att du inte har tid att laga snabbmat, så har du här ett kanonfint tips som du kan använda dig av, passar till både dig och dina barn! ;)
 
Ha en fin kväll nu!
 
// Hanna 
1 kommentar
Vickan

Så sant! Vad vi äter spelar stor roll för hur vi mår.