The Secret History of the World

Jag fick en bok av min sambo för ett tag sedan, som jag började läsa idag när jag låg i badet. 
 
 
Det är tur att min sambo känner mig så pass bra, så att han vet att jag bara ÄLSKAR den här typen av böcker. Förutom att den handlar om olika religioner och hur dessa på ett eller annat sätt hör ihop, så belyser den också den starka materialism som uppstått i världen idag. Författaren menar på att det också finns s k secret societes som har som uppgift att se till att vi i den övriga världen, och som inte är med i dessa hemliga sällskap, har en tro på materialism och vetenskap. Om det inte finns vetenskapliga belägg för ett fakta, så kan vi inte tro på det. Men i själva verket håller dessa sällskap på med spirituella resor av olika slag, där de får ta del av mer av vår värld än vad vi "vanliga" människor gör. Med olika typer av meditationer, ritualer och i vissa fall hallucinogena droger, uppnår man andra världsliga tillstånd. Men av olika anledningar så vill man inte att övriga världen ska komma åt denna information. Och fortfarande så kan meditation och andlighet uppfattas som lite hippi eller lite småknäppt. Människor som håller på med det är liksom lite konstiga, anser samhället.
 
Det här tycker ju jag är extremt spännande, eftersom jag ofta tänker och grubblar på det här med materialism och ytlighet. Vi blir ju upplärda och uppvuxna med att det som betyder någonting är pengar. Så när vi kan visa att vi har mycket pengar genom ytliga utseenden, så tror vi att vi kommer att uppnå total lycka. Men det som ofta visar sig är ju att ju mer pengar, desto större girighet ser vi hos människor, och det i mina ögon, kan aldrig betyda att man är lycklig. Men varför är det då så i samhället? Vem är det som bestämmer hur vi ska se på våra religioner? Vem är det som bestämmer vilka nyheter vi ska få ta del av i världen? Vem är det som bestämmer hur vi ska se ut, hur vi ska klä oss och vad som är snyggt? Om nu religionerna alla skulle tala för fred, respekt och kärlek, varför i h-vete ser vår värld då ut som den gör? Något har gått väldigt snett någonstans på vägen, den saken är ju klar. 
Nu ser jag fram emot att grotta ner mig ordentligt i den här extremt spännande boken, och än en gång vill jag också uppmana dig att våga tänka utanför boxen (det bästa är t o m om man vågar inse att det inte ens finns någon box!!). Detta är en bok som jag LOVAR kommer att öppna dina ögon, och se på världen på ett helt nytt sätt! Så tänd upp mysbelysningen, fram med filten och på med läsglasögonen. Nu åker vi in i en helt ny värld ;)
 
  
 
 
 
 
// Hanna
0 kommentarer