En rumpa är så mycket mer än en rumpa...

Jag erkänner, en bra rumpa slår det mesta! Men lugn i stormen så ska jag förklara lite mer grundligt hur jag tänker.

För nu tänker jag inte bara på det estetiska; att det är läckert med en bra rumpa utan att formen på rumpan kan berätta väldigt mycket om hur stabiliseringen runt höften fungerar.

Steg 1: ”Andning” Alltid när jag har en ny kund framför mig tar jag en titt på hur den andas. Varför? Jo för jag vill veta att personen som står framför mig har en optimal andning där den främst aktiverar 3 muskler, Diafragman, Transversus muskulaturen (Bålkorsetten), och bäckenbotten muskulaturen. Mer om andning kan ni läsa om i Hannas inlägg. (HÄR)

Vet jag att andningen sitter som den ska vet jag också att personen har mycket större möjlighet att ha balans rent muskulärt runt mage/höft. Vad som kan hända om vi inte har någon bra andning är att vi inte får någon aktivering i bäckenbotten-muskulaturen som vi annars får när vi andas djupt. Vad händer då?
Jo då måste något annat gå in och hjälpa till med stabiliseringen av höften så då tänker rumpmuskulaturen, SPÄNN TILL SOM F*N så allt sitter på plats.
Det kommer leda till att rumpan kommer vara konstant påkopplad för att hålla höften stabil vilket kommer påverka utseendet också. :/ Rumpan kan självklart bli inaktiverad och försvagad av andra saker också som tex för mycket stillasittande, men detta är ett väldigt vanligt fenomen har jag märkt. =) 

Här ska ni få se hur det kan bli:

A: En normalt fungerande rumpa med bra stabilitet från andningen. 

B: En hyperaktiv rumpa som gör allt för att stabilisera höften, troligtvis pga bristande andning.

Nu är det ju inte bara utseendet av rumpan som kommer att påverkas när detta sker, eftersom att andra muskler måste rycka in och spänna till kan detta även leda till knä/fot och ländryggs-problem eftersom att varken bål muskulaturen eller rumpan gör vad dem är skapta för.
T.ex. rumpan ska bland annat se till att knät är rakt, så drar du ut och springer 5 km och i varje fot insättning så kan inte rumpan stabilisera upp knät så de trycks in. Detta kommer medföra MASSVIS med snedbelastning i knäleden vilket troligtvis leder till smärta så småningom.

Skillnad på ett mindre bra löpsteg och ett bättre steg. 

Så vad gör man om man nu har stel rump-muskulatur och svårt att få till den här så kallade uppochner vända hjärtformen på rumpan? 

Du ser till att du har en fungerande diafragmatisk andning som jag tidigare nämnde och länkade till längre upp. Efter det är det dags att låta rumpan få jobba på riktigt igen, och fler sådana övningar kommer jag dela med mig av i senare inlägg. =)

Börja andas nu så kommer aktiveringsövningar för rumpan sen.

/Anton 

0 kommentarer