Matlådetipset

Idag tänkte jag tipsa er om en väldigt bra matlåda, nämligen den som är helt fri från farlig plast och BPA. Vi använder bara dessa matlådor hos oss, och även om vi aldrig använder mikrovågsugn, så tål dessa lådor värme bättre. Vi köper matlådorna på ICA och HÄR kan ni läsa mer om dem. 
 
 
 
Varför ska man då undvika plastlådor med BPA (Bisfenol A) i? Jo, BPA är ett ämne som enligt studier visat sig vara hormonstörande även vid låga doser. När man äter eller dricker ur flaskor eller lådor som innehåller BPA får man i sig detta ämne som alltså påverkar hormonproduktionen. Förutom matlådor och dricksvattenflaskor, är det väldigt vanligt med BPA i barnleksaker, nappflaskor och andra plastprodukter, vilket gör att jag tycker vi ska vara försiktiga med vad vi själva stoppar i våra munnar, men framför allt också vad som går in i våra barns munnar. Att suga på plast som innehåller BPA kan alltså ge hormonstörningar.  
Livsmedelsverket vill ännu inte förbjuda BPA, men har gett Kemikalieinspektionen i uppdrag att söka efter faror och eventuella förbud med BPA. 
För mig räcker det med att studier visat att detta kan vara farligt för att jag ska undvika det, och jag hoppas att det gör det för dig också. 
 
Ha en härlig plastfri dag!
 
// Hanna
 
1 kommentar
Niles

Älskar inställningen! Är själv i gång med att byta ut mina matlådor från plast till glas. Kanske inte det bästa materialet (trodde jag innan jag testat dem)... Men positivt överraskad - Pyrex heter dem (finns på clasohlson) - bara ett tips om man verkligen vill gå ifrån plasten :)

Svar: Härligt Niles! Ja, det är verkligen bättre att skippa plasten helt, och vi är väldigt tacksamma för tipsen om glas-matlådorna. Ska definitivt testas! :)
Hanna och Anton