Konsten att försöka polera en bajskorv...

Matindustrin har gjort det igen. Vi börjar från början, ett vanligt argument jag har fått höra från mina föräldrar och deras föräldrar när vi pratar riktig, ren, bra mat är att. "Det skulle inte finnas i affären om det var dåligt". 

Det börjar sakta men säkert ta sig, men det finns många där ute som fortfarande lever bakom samma tro om att farliga saker skulle inte existera för det vore ju sjuukt oansvarigt av våra kära matproducenter... ?! Jag undrar, om man hade kommit på socker idag hade det fått vara lagligt då? 
Nu är det ganska inne att man tar bort gluten ur sin kost, vissa gör det bara för att andra gör det, medans de flesta faktiskt känner en skillnad i hur dem mår när de utesluter gluten ur kosten (Läs mer om Gluten HÄR). Betyder det nu att allt som inte innehåller gluten är det bästa som finns och bra för din hälsa? Tänk lite på den frågan så återkommer jag med poängen strax...

En annan mode-grej inom kost idag är att vi ska äta ekologiskt, BRA äntligen börjar vi bry oss om hur vi behandlar bland annat djur och våra jordar. Men samma fråga där, går ekologiskt och "bra för vår hälsa" hand i hand? 
Vad vill jag få fram utav all text nu då? Bara för att det finns en viss typ av märkning behöver det inte vara de bästa för dig. Vi behöver reflektera efter våra måltider, hur mår jag egentligen? Och en sak till, matindustrin kommer inte sätta din hälsa i fokus. De sätter sina plånböcker i fokus, varför skulle annars en sådan här produkt göras? 
Corn-flakes har och kommer aldrig klassas som näringsrik och bra mat, just den här produkten består endast av tre olika sockerarter för det är vad majs är... Socker.. Men det roligaste med de här om ni ser den röda texten under CORN FLAKES är att just den här produkten är glutenfri OCH ekologisk. Då måste den här vara mycket nyttigare än dem andra väll? Majs innehåller aldrig gluten i normala fall, tyvärr tillsätter man gluten i väldigt många produkter som tex corn flakes i form av maltextrakt.
Men det här blir för mig ett sätt för matproducenterna att tjäna mer pengar och försöka få en bredare marknad för deras produkter, vi tar bort maltextraktet (Gluten) ur en mindre bra produkt och fixar ekologisk majs som är billig och så nyttjar vi att glutenfria och ekologiska produkter är inne.. De försöker polera en bajskorv helt enkelt, men tyvärr det är fortfarande en bajskorv.

Ne nu ska jag titta på skid VM.
Ha en grym helg och tänk när ni handlar, är allt med en fin markering bra?
/Anton
0 kommentarer