Dagens produkt.

Idag skulle jag vilja lyfta på hatten för Grönkålen, denna gröna fantastiska grönsak. Jag själv hade svårt för smaken till en början men efter lite experimenterande tycks den bli godare och godare. :) 
Jag använder den i tre former kan man säga.
1. Finhackad i salladen
2. Grovhacka och skicka ner den i stekpannan med smör, salt och peppar. Låt den stekas några minuter och häll på ägg så blir det en fin omelett. Jag brukar ha lite laktosfri vispgrädde och även lite gurkmeja i min omelett. 
3. Jag älskar smoothies, för att göra den lite mer näringsrik så har jag i ca två blad Grönkål tillsammans med resten som kan vara olika bär, ägg, vatten. Mixa ihop kalaset, toppa med kanel, kokosflingor och lite nötter.
Jag använder mig av väldigt lite vätska så att smoothien blir lite mer som youghurt-konsistens så äter jag de med sked istället för att dricka de. =)

Här kommer även lite fakta-rabbel om Grönkålen:
Den är grön! 
Vi hittar ämnen som Järn, C, E och A-vitamin i den.
Den innehåller inget tjaffs, det som är i kan kroppen använda. 
Det jag har läst mig till är att den Grönkål vi har i Sverige är oftast från Sverige och det är ju kanon ur ett miljöperspektiv.
Det får räcka med den faktan!

Köp hem lite Grönkål nu och prova i salladen,omeletten eller smoothien. =) 
/Anton
0 kommentarer