Rätt och fel.

Vad är rätt och vad är fel? Inom mitt och Hannas fantastiska yrke (hälsa) finns det oändligt mycket "sanningar", ena dagen får vi höra att man ska äta på ett visst sätt och dagen efter ska vi helt plötsligt äta totalt tvärtom. Vi får höra att vi ska träna på ett visst sätt för att sen få höra att det inte alls är så vi ska göra, det är en djungel och ibland kan det vara knepigt att hänga med i allt. 

Därför tänkte jag att ni ska få en inblick i min hjärna, hur jag tänker i allt det här. För mig finns det inget rätt och fel, det finns bara oändligt många sätt att göra olika saker på med lika många olika effekter att få. Men då tänker du, ”Jo men Anton, det finns ju faktiskt vissa saker som är vetenskapligt bevisade att de stämmer, sååå då måste det ju finnas rätt och fel.”

Delvis sant. Varför jag mindre och mindre bryr mig om forskningar är för att dem oftast inte berättar hela sanningen. Forskningar tas oftast fram av folk som vill bevisa en poäng, som tex att protein är sjukt bra och att de kommer hjälpa dig bygga massvis med muskler. För att vi ska få upp ögonen för proteinet och för att de ska kunna använda sig av detta i reklam för att sälja deras protein-produkter. Det syns också dagligen i andra reklamer på tv/datorn som t.ex. tandkrämer, bordsmargarin m.fl.

När jag ser det här citatet tänker jag på hur viktigt det har blivit för väldigt många att det måste finnas vetenskapliga belägg hit och dit för att de ska kunna tro på det, istället för att prova själv och känna efter hur det känns. Vissa undantag kommer alltid att finnas, det är bevisat att Arsenik är giftigt. Då är det ganska korkat att inte lita på det. Men det är också bevisat att cigaretter dödar, ändå röker väldigt många. Ibland är det helt ointressant vad vetenskapen säger, vi kommer göra som vi vill ändå.

Så vart vill jag komma med detta? Jo, min teori, är att människan är byggd för att använda kroppen. Jag förespråkar kroppskännedom, att lära sig så mycket som möjligt om ens egen kropp och faktiskt känna efter. Vad behöver jag, vad mår just jag bra av? Ex jag är mer av en protein-typ, jag mår bra av mycket protein och fett i min kost. Jag mår inte bra av för mycket kolhydrater och jag blir trött, seg och mår allmänt sämre om jag äter gluten och mjölkprodukter (laktos, komjölksprotein). MEN det betyder inte att det är så för alla. En del behöver mer kolhydrater i sin kost. Kvaliteten på maten är också viktigt. Utifrån olika mål, bakgrund, sjukdomar behöver man olika. Målet är att lära känna sin kropp så bra som möjligt. Sedan om man vill nörda ner sig, som jag tycker är kul. Kolla på forskning, men gör det med kritiska glasögon och "köp" inte allt utan att ifrågasätta.
För åter igen, alla är vi människor som är unika på olika sätt och det är de jag gillar med ett holistiskt synsätt, var nyfiken prova vad som funkar för just dig och funkar det inte oavsätt om det handlar om mat, jobb eller i dina relationer titta tillbaka på vad som hände och lär dig något. Då kan du ta med dig det, utvecklas och gå vidare i livet.

/Anton
0 kommentarer