I kryddhyllan..

Jag är tyvärr inte en människa som älskar att stå i köket och laga mat, jag har inte riktigt hittat den där glädjen att stå där och mixa med olika ingredienser. Skulle nog säga att jag har ganska tråkiga matvanor i nuläget, när jag lagar mat gör jag oftast väldigt mycket på en gång för att jag ska ha några dagar framåt. Det skulle finnas en liten risk att jag skulle bli tokig om jag behövde stå och laga mat varje dag, men det tror jag hänger mycket ihop med att jag inte bor med någon som har samma schema som jag, för det har ju inte alltid varit så. Jag kommer ihåg när jag var mindre och vi brukade laga mat tillsammans hemma med mamma, pappa och min syster, då tyckte ja ju det var skoj... Men men, det är en annan historia. 

Man kan säga att grunden i mina matlådor ser nästan alltid ut på liknande sätt. En stor sallad med broccoli, blomkål, vitkål, morot, paprika, gurka (ibland lite extra kolisar i form av ris eller potatis) sedan någon form av proteinvara på det som tex fisk, nötkött, lamm, kyckling eller ägg. Till detta så ringlar jag oftast på kallpressad olivolja eller har smör, ghee eller majonnäs till.

Som ni kan tänka er är det inte så mycket variation i matlådorna tyvärr, men då förstår ni är det viktigt att man har massor av olika kryddor för att få den där lilla extra spänningen i vardagsmaten som kan behövas.

Såhär ser det ut i mitt skåp just idag: 

Jag tycker ändå min mat är god, trotts det inte blir så mycket mer hightech än vad jag nyss beskrev. Men för mig är det viktigt med bra kryddor, utan e-ämnen och annat skräp utan kryddor som är baserade på rena produkter. En matlåda med samma mat kan fortfarande smaka helt olika om man bara experimenterar lite med vad man har i kryddskåpet. Tyvärr var inte mitt krydd-skåp så påfyllt just idag såklart, men ni förstår vart jag vill komma. =) Mer kryddor åt folket! 

Ha en fortsatt trevlig helg!

/Anton

0 kommentarer