Detox-dags!

Den här veckan har jag kört en lite lättare detox. Anledningen till det är delvis för att jag tror att kroppen mår bra av att rensas lite emellanåt, beroende på hur man väljer att göra det. Den andra anledningen är att jag nyligen gjort ett hormonprofiltest, som visar på en viss obalans i hormonsystemet. Inte helt otippat, eftersom kroppen gett mig ganska tydliga symptom för det. För att hjälpa kroppen att återställa balansen i systemet tar jag hjälp av Graeme Jones, som jobbar som näringsfysiolog på Optimal Fysik. Han har hjälpt mig tidigare och fått fantastiska resultat. Kosttillskotten som ska jag hjälpa mig är beställda, och nästa vecka är det dags för mig att börja hjälpa progesteronet att pika bättre, eftersom resultatet av min hormonprofil visar att progesteronet inte tillverkas i tillräcklig mängd under vissa dagar i min menscykel. Så då ska vi på ett nautligt sätt hjälpa det på vägen, och tillsätta progesterondroppar och även stötta levern som är organet som hanterar hormonerna under tiden.
 
Graeme Jones, Optimal Fysik
 
Innan jag får hem alla tillskotten, har jag själv valt att rensa ur kroppen lite, och då är det främst det andra kvinnliga hormonet, östrogen, som jag vill hjälpa kroppen att bli av med. Det finns lite för mycket av det i kroppen, och därför har jag valt att äta en ren kost med kött och mycket grönsaker, och plockat bort allt socker och all laktos. Sen blandar jag mumsiga (usch!!!) drinkar två gånger per dag och tar extra tillskott i form av örter för att hjälpa kroppen på vägen.
 
So far känns det väldigt bra, och jag är pigg som en mört. Gjorde ett av mina absolut bästa träningspass igår med min tränare Fredrik, och jag känner mig fortfarande som att jag springer på molnen! Underbart!
 
Nu är det bara att tuta och köra, och ge kroppen en liten skjuts i rätt riktning! Självklart gäller det också att tänka på den mentala biten, eftersom den i allra högsta grad också kommer att påverka hormonsystemet, så meditation och avslappning dagligen är det som gäller.
 
Njut av Valborg nu!
 
// Hanna
1 kommentar
Robex Lundgren

fin blogg