Work out eller Work in?

Det här med träning är ju väldigt på tapeten och många av oss lägger åtskilliga timmar på motion eller träning i gymmet. Vi är väldigt medvetna om att våra kroppar mår bättre av träning och aktivitet och det har aldrig varit så modernt med att träna för att göra av med energi, bygga muskler och bli fit. 
 
Jag hör till en av de personer som också ägnar ganska mycket tid i gymmet (förutom att jag jobbar där). Jag tränar för att bli stark, för att må bra och för att bygga upp mina svaga områden i kroppen. Jag tränar framför allt för att utvecklas och bli bättre på det jag gör. 
De senaste dagarna har jag funderat väldigt mycket på det här med träning. Jag tror att många människor (jag själv i synnerhet inkluderad) lägger lite för mycket fokus på att träna fysiskt och för att göra av med energi kontra att träna mentalt och att få energi. Work out vs. work in. Eftersom allt handlar om balans, så känns det som att jag och många andra bör lägga mer fokus på det sistnämnda. När det kommer till kritan, om vi vill utvecklas, må bättre och bli starkare så gäller det ju inte endast fysiskt. I alla fall jag är väldigt mån om att vilja må bättre mentalt också, och vill inte nöja mig med att ha en stark kropp men ett instabilt psyke. 
 
 
På samma sätt som jag tränar upp mina svaga områden muskulärt, så kan jag också träna upp mina mentalt svaga områden. Jag har t ex lätt för att prioritera andra före mig själv, lätt för att hamna i negativa tankespiraler och emellanåt sätta mig själv i en offerbåt. Här gäller det att inse att jag är ansvarig för min egen hälsa, både fysiskt och mentalt. Så nu försöker jag att avsätta mer tid för att träna mitt tänkande, eftersom det i slutändan där allting sker. Min tolkning av omvärlden, min tolkning av andra och min tolkning av mig själv. Den kan också endast ändras till det bättre av mig. Ingen annan kan förändra mitt välmående, förutom jag själv.
 
Jag har börjat med små nya rutiner för att träna mig mentalt. En sak är t ex att jag skriver tacksamhetsdagbok ett par rader varje kväll, där jag förklarar saker som hänt under dagen som jag är tacksam över. Jag försöker också lägga mer fokus på vad jag själv vill i livet för att må bra, och ta mer hänsyn till det när jag fattar beslut. 
 
 
Mer mental träning för att balansera upp det fysiska, och vill vi må bra och vara lyskliga och hälsosamma, så innefattar det hela vår kropp och vårt sinne, precis som de vackra varelser vi är. 
 
// Hanna
0 kommentarer