Dagens ungdomar...

Jag må vara en gammal gnälltant nu och förstår er som tänker att jag är det. Men jag kan ändå inte låta bli, för vad är det egentligen som händer med dagens ungdomar??
När jag var liten, åt man lunch i skolmatsalen, man var ute och lekte på rasterna i skogen och man gjorde sina läxor. Visst, självklart fanns det undantag och viss var det så att när vi väl kom upp i gymnasiet så stack många och åt hamburgare till lunch istället för skolmaten, väldigt många rökte på rasterna eller sket i att komma på lektionerna. Absolut. 
Men igår när jag var på affären vid jobbet, så stod det flera ungdomar (mera barn i mina ögon), framför mig i kön med sina lunchpengar och köpte godis och läsk som lunch. Hur fan är det möjligt? Och jag vet att detta sker dagligen! Sockerberoendet råder och dominerar deras val av "lunch" och jag förstår att det blir omöjligt att sluta. Flera av ungdomarna var redan rejält överviktiga.
 
 
 
När jag sedan gick tillbaka till jobbet ser jag hur ett annat gäng står och gömmer sig bakom en byggnad och tjuvröker. Och jag lovar dig att dessa barn inte är mer än 12 år. Jag får rysningar i hela kroppen, när jag tänker på vad det i så tidig ålder, redan utsätter sina kroppar för. Levern och reningsorganen får gå på högvarv, samtidigt som deras inre press att passa in och bli coola bara ökar. Jag hör mina kunder som är chockade föräldrar till 11-åriga döttrar som önskar sig julklappar från Victorias Secret! I min värld ska de inte ens veta om att det existerar!
Jag blir faktiskt chockad, och kan inte låta bli att undra hur svårt det lär bli att själv uppfostra sina egna barn. 
 
I grunden tror jag att en stor del av det här beteendet beror på att barn vill bryta sig loss och visa sig vara självständiga. De är inte längre beroende av mammas och pappas ständiga uppmärksamhet. Enligt Freud är detta en del av utvecklingen. Genom att bevisa sig vara "vuxna" och göra som de själva vill, blir detta en del av utvecklingen. Men att röka och att äta godis eller att struntra i att äta helt, är beteenden som de hämtar från oss vuxna. Och det är vi som är förebilderna. Barn gör inte som vuxna säger. Barn gör som vuxna gör. Jag tycker att det här är ett av de allra största samhällsproblemen. Att proppa i sig socker tror jag har ett starkt samband till att bokstavskombinationerna ökar mellan ungdomar, och kryper allt lägre i åldrarna. Sockret rubbar hormonbalansen, och det är väl inte konstigt att barnen inte kan sitta ner och lyssna på en lektion, efter att det druckit en 50cl cola och ätit en Marabou-choklad till lunch?! Toppa det med lite nikotin i blodet, och du har bäddat upp för en blodsocker-blues. 
 
// Hanna
1 kommentar
Anonym

Då ställer jag mig också i ledet som gnälltant, håller fullkomligt med.

Svar: Haha Väkommen! ;)
Hanna och Anton