Hudproblem och Gluten

Jag fick tillåtelse att dela med mig av en kollegas berättelse om sina problem med huden här i bloggen. Eftersom att hon de senaste tre veckorna lyckats åstadkomma större förbättringar med huden på flera år så ville jag gärna dela med mig hur vi gick tillväga. 
Min kollega, vi kan kalla henne Semlan, har sedan tonåren haft problem med akne och dålig hy i ansiktet, speciellt i pannan. Detta har alltid varit jobbigt för henne, och hon har provat allt från Clerasil, till hudkrämer, solarium och lagt enormt mycket pengar på väldigt dyra krämer och rengöringar som inte gett henne önskat resultat. En dag frågade hon mig på jobbet om jag trodde det var möjligt att förbättra sin hud genom kosten. Semlan har alltid älskat godsaker, inte alltför överraskande sådant som semlor eller fika heller. Och eftersom hon hört oss andra i personalstyrkan berätta vilka fördelar vi upplevt genom att ta bort gluten ur vår kost, så undrade hon nu om jag trodde att detta också skulle kunna hjälpa henne. Jag gav henne alla mina varmaste rekommendationer att testa, och att det med största sannolikhet skulle hjälpa henne. 
Fram tills i torsdags hade Semlan lyckats vara utan gluten i 3 hela veckor, och huden gjorde stora förbättringar, förbättringar så stora att hon inte kunde minnas när hennes hud var i sådant fint skick sist! När jag träffade och pratade med henne i fredags så var hon väldigt glad över förbättringarna och jag kunde verkligen se skillnaden! Det finns fortfarande en del kvar i ansiktet, men hon är verkligen på god väg. 
Denna bild är tagen 3 veckor efter att Semlan uteslutit gluten ur kosten
Det som också är väldigt intressant i hennes berättelse är att hon i torsdags åt en halv pizza, en av de många ting som hon alltid älskat. Dagen efter var hennes mage i total KAOS. Hon undrade om jag trodde att den verkligen kunde reagera så starkt av glutenet efter bara tre veckor. Jag är helt övertygad om att svaret på den frågan är ja. Hon insåg helt av sig själv, att något som kunde förstöra kroppen så snabbt inte på något sätt kan vara bra och har bestämt sig för att lägga av med gluten helt. 
Vi hade dessvärre ingen förebild på Semlan, så att ni själva kan se vilka förbättringar hon gjort, men hon har gått med på att ta en till likadan bild om någon månad till och visa er här i bloggen. Jag tycker det är viktigt att visa exempel på hur symptom kan se ut, så att flera kan komma till förståelse med sina egna problem. 
 
Efter att ha varit på en helt underbar utbildning med Tom O´Brien, så kan jag verkligen rekommendera alla att testa att vara helt glutenfri i 60 dagar. Hittills har varken han eller jag träffat någon som inte dragit enbart positiva fördelar av att vara utan det, ur hälsosynpunkt. 
Glutenets nackdelar kan tas i uttryck på väldigt många olika sätt. Den kan visa sig i huden, genom magen, svårigheter att koncentrera sig, gaser, uppsvälldhet, matthet etc. Eftersom det har så vid bredd på sina symptom kan det vara svårt att upptäcka vad det beror på. Så där finns ännu en anledning till att testa att vara helt fri från det under en längre tid. Jag kan nästan lova dig att du kommer må bättre och känna dig piggare efter bara några dagar. 
Vill du läsa mer om gluten så rekommenderar jag verkligen Tom O´Briens hemsida: http://www.thedr.com
 
Önskar er en fortsatt trevlig kväll och hoppats ni sugit åt er D-vitamin i solen i helgen!
 
// Hanna
1 kommentar
Anonym

Jag har också haft otroliga problem med min hy hela livet. Har ätit de starkaste medicinerna (hette på den tiden roaccutan) mot finnar och det har inte hjälp mer än tillfälligt. Något som hjälpte bättre var vitamin B5 i starka doser. Men sedan jag slutat med gluten (är nu 40år) har i princip alla mina finnar försvunnit. Jag fick ett bakslag och började strunta i att avstå gluten för någon månad sedan. Min hy blev då alldeles fettig på hela kroppen, jag fick duscha morgon och kväll och förstod inte varför jag hade så. Sedan kom jag på att det måste vara för att jag äter mjöl igen. Jag slutade, och bara 3-4 dagar efter att jag slutade med gluten så började min hy bli normal igen.
Efter ett helt liv med dålig hy och dåligt självförtroende pga det, avstod att vara med på idrotten i min ungdom för att det var så pinsamt att byta om med massa finnar på hela kroppen, läkare gav mig starka mediciner etc, så kan jag inte förstå att inte sjukvården försöker hitta dessa lösningar till patienter i första hand. Tänk vilken härlig ungdomstid jag haft om jag fått rätt hjälp istället för massa starka mediciner.