Carpe Diem

Jag hoppas ni alla haft en helt magisk midsommarafton och en strålande helg! Min var så skön med underbara vänner och god mat. 
 
Jo, jag tänkte lite på det här töntiga uttrycket med Carpe Diem. Det är ju en väldigt klyscha och många - inklusive jag - kan ju rynka lite på ögonbrynet när jag hör någon säga det. Men faktum är, att det finns ju bara två dagar vi inte kan påverka, och det är gårdagen och morgondagen. Så att faktiskt leva i nuet vore ju rätt smart. 
Som tjej vet jag ju att det kommer en del känslor i livet, och det kan gå snabbt i svängarna. Ibland mår man sjukt bra och flyger fram, men i nästa stund kan man vara mindre glad och känna låg energi eller mörka tankar som sorg eller rädsla. Att inte trycka undan känslan, vilken den än är, tror jag är riktigt viktigt och jag själv jobbar på att acceptera alla olika känslor. För som jag nyss skrev, en känsla kan snabbt ändras. Vilket kopplar ihop hela uttrycket med Carpe Diem. För om man kan acceptera en negativ känsla, att vara okej med den, så tror jag också att den snabbare försvinner. Och motsatsen till rädsla eller sorg är ju kärlek och glädje. Inom den holistiska hälsan säger man att allt handlar om yin och yang, så ju större rädsla man vågar känna, desto större kärlek kan man attrahera i livet. Och det är ju helt otroligt. Läskigt, men också fantastiskt. 
 
 
Jag är också helt övertygad om att vi kan påverka våra känslor och välja hur vi vill må. Så lika viktigt som det är att acceptera alla olika sorters känslor, är det att jobba för de känslor man vill förstärka. När jag och min kompis var på en föreläsning om tankar och känslor, så beskrev föreläsaren ett enkelt sätt att förstärka en positiv känsla. Han sa att man ska välja känslan man vill förstärka, och tänka på ett minne som man förknippar med den känslan. Till exempel glädje. För mig kan jag tänka på Summerburst med mina underbara tjejkompisar och hur kul vi hade. För att hjälpa minnet kan man lyssna på ljuden runtomkring, se människorna eller miljön, känna känslan och låta den växa sig starkare. Samtidigt så fokuserar man inåt och låter detta bli starkare och starkare, och jag lovar. DET FUNKAR!
Vänner - den största glädjen i livet
Så vilken känsla är det just Du behöver idag? Vad vill du förstärka och vilken känsla behöver du acceptera? Vilken rädsla kommer upp och vad är motsatsen till den (yin och yang)?
 
Nu blev ju det här ett ultra-flummigt inlägg, men jag hoppas på att kunna väcka några tankar och känslor hos er med det här inlägget. 
Önskar er en underbar dag, med alla de känslor och den glädje ni vill ha!
 
// Hanna
0 kommentarer