Äntligen måndag igen.

Såhär första dagen efter semestern tänkte jag hänvisa till ett äldre inlägg jag skrev för ett och ett halvt år sedan.

Antingen hatad eller älskad, ja så skulle nog jag sammanfatta denna dag.
Varför har det blivit så tro?

Helgen/semestern är över och nu är det dags för ännu en arbetsvecka, konstigt nog är inte alla allt för peppade på detta.

Hur ser det ut för dig? Vaknar du upp på måndagen och känner att du är peppad över en ny vecka? Vilka nya utmaningar som väntar på ditt jobb?

Eller går du och lägger dig på söndagen med ångest i kroppen och längtar redan efter nästa fredag när du får stämpla ut från jobbet för att ta ännu en helg?
Jag tror att anledningen till att vi ser så olika på en och samma dag beror mycket på om vi verkligen trivs med de vi gör. I mina ögon ska ett jobb vara intressant, roligt och framför allt utvecklande. Får vi inte rätt typ av stimulans med de vi gör kommer vi troligtvis inte vakna med ett leende på måndagen.

Har du ett jobb eller en karriär?
Här ser ni Chris Rock göra en skön tolkning på skillnaden mellan ett jobb och en karriär.
Kopiera över länken till en webbläsare bara. =)

http://www.youtube.com/watch?v=tnlNUZqFzgY

Jag har provat olika jobb, tex på en viss hamburgerkedja, bil-service, väsk-packning och inom matt-branschen. Jag ångrar inget av de jobben för de hjälpte mig att förstå vad jag inte ville göra och gjorde att jag fortsatte söka efter de jag verkligen ville.
Nu har jag har fått möjligheten att skapa en karriär inom ett stort intresse och något jag brinner för, tack vare de slipper jag vakna med måndags-ångest (visst det kan hända någon gång ibland, men jag är inte mer än människa alla kan ha dåliga dagar). Vi är på vår arbetsplats ca 8 timmar om dagen, trivs du inte där hur tror du då att de påverkar resten av ditt liv?

Tänk efter hur du vill ha de, inte bara varje måndag. Utan varje morgon, vill du vakna upp och vara peppad eller vill du bara krypa ner under täcket och vänta på fredagen ska komma igen?!

Gör er själva en fantastisk måndag!

//Anton 

0 kommentarer