Att unna sig...

Igår hade jag ett väldigt intressant samtal med min syster, vi kom in på frasen: ”Att unna sig”. Och hur vanligt det är att folk unnar sig med mat, speciellt ohälsosam mat.
Det är som att man lindar in ursäkten att få göra något man vet inte är bra för sig själv i en förfinande mening: ”Ne men det här är jag värd att unna mig”.

Vad är det du unnar dig egentligen? Är de att unna sig att ge sin kropp sämre förutsättningar till att må bra? Öka risken för sjukdom? Som min syster sa, ”Varför ska man unna sig saker som kommer få en att må dåligt i längden?”

Är det då inte bättre att unna sig saker som får dig att må bättre i längden? T.ex. ta extra semesterdagar, boka in en massage, eller som jag har gjort nu till våren: Gå ner i arbetstid för att ha mer fritid, vara med din familj, köpa ditt drömboende, utbilda sig, unna dig varje dag möjligheten att välja ekologiska råvaror, spela musik, dansa, träffa/prata med människor som gör dig glad osv..
Som ni märker så finns det ganska mycket vi kan göra som inte behöver handla om ohälsosamma saker.

Så snälla tänk efter vad ni egentligen unnar er? Självklart kan man äta något som är gott och inte behöver vara bra för sin kropp (godis, glass, tårta osv) MEN lura inte er själva genom att tro ni unnar er kropp något utan ta de för var det är, ett aktivt val.
Hade din kropp fått välja själv vad du skulle unna den så hade de troligtvis blivit något i stil med semester, lite extra sömn, näringsrik mat eller i mitt fall som jag gjorde idag: en extra ledig dag. :)

Så unna er nu inte bara saker som ger er något för stunden utan också ger er något för framtiden. 

/Anton

2 kommentarer
GoForFit

Bra skrivet! :)

Svar: Tack Linn!
Hanna och Anton

ZtorZillen

Amen!