Mmmm... Marklyft!

Marklyft är en populär övning som många gillar att träna. Jag märker också allt mer att tjejer tycker att det är kul med marklyft och de gillar även att vara starka i marklyft. Vilket är väldigt coolt tycker jag. Tjejer kan också vara starka, och det är bara positivt i min värld!
Jag anser inte att alla bör köra marklyft, utan marklyft är - precis som all annan träning - något som bör vara skräddarsytt och anpassat efter dig och din kropp, och dina förutsättningar. Har du rätt teknik, rätt styrka och framför allt rätt andning och båltryck, kan du gynnas av denna trevliga övning, som är en del av människans Primal Pattern.
 
En nära kund till mig, Marita, kom till mig i veckan och ville slipa lite på sin marklyftsteknik. Så här såg Maritas första lyft ut i startläget:
 
I min värld, har vi lite saker att slipa på. För mig är det viktigaste att vi skyddar vår ryggrad, eftersom den är kroppens viktigaste motorväg för nervutskott ut till kroppens alla övriga muskler. Klämmer vi eller sliter vi på diskarna, finns en risk att vi till slut skadar nervutskottet, och då förlorar ju liksom övningen sitt syfte, Vi gjorde lite aktiveringsövningar för Maritas bål, säte och skuldra, och justerade hennes utgångspunkt, vilket hjälpte henne att komma in i en bättre position:
Nu är hennes ryggrad bättre skyddad, hennes skuldror bättre på plats, sätet har en större aktivitet och bålen är redo att stabilisera hela rörelsen.
Bland annat körde vi enbensmark, som bryter ner övningen, och ställer högre krav på den stabiliserande muskulaturen i kroppen. Detta ökar förutsättningarna för att dessa skyddande muskler också ska vara aktiva under själva basövningen.
 
Som uppvärmning till alla mina kunders pass kör vi också alltid andnings- och bålövningar och stabiliserande övningar för säte, skuldra och bål. Detta för att alltid förbereda kroppen för rätt aktivering vid övningar som ställer högre krav på kroppen. Utan stabilitet, ökar risken för skador. Det spelar ingen roll om vi är extremt råstarka i de stora globala musklerna, har vi ingenting som stabiliserar upp och skyddar bl a ryggraden, så ökar skaderisken ändå markant.
 
Så jag håller med de flesta om att marklyft är en bra övning, men inte alltid och inte för alla.
 
Tack Marita, för att du ställde upp som modell! Nästa gång vi ses är du ännu starkare! :)
 
Ha en fantastisk skön helg!
 
// Hanna
2 kommentarer
angelicasvarld.blogg.se

Jag älskar marklyft och frivändningar - gärna TUNGT...

Svar: Härligt Angelica!
Hanna och Anton

Anonym

Rätt risig startposition på andra bilden också. Helt omöjligt att hon kan dra därifrån utan att förjustera höftpositionen.

Svar: När både Hanna och jag kör marklyft kör vi mer åt de "raka marklyftet" för att vi vill få en mer aktivering av posterior chain, därav den höga höftpositionen. Det vi vill eftersträva är en neutral ryggrad där stabiliseringen kommer från bål, säte och skuldra först och främst, det betyder att ländryggen inte ska vara dominant. De kan man känna och se i själva lyftet vart anspänningen är som mest och om kunden känner något i ländrygg är det bara göra om och göra rätt.
Har Marita rätt anspänning i säte, bål och skuldra och kan göra dessa lyft utan att känna i ländrygg där hon mer känner drivet från baksida lår och rumpa är denna position bra för henne.
Så att säga den är risig och att det är omöjligt att dra känns lite hårt, alla är vi olika .. =)
Hanna och Anton