Min hockeykarriär

Som de flesta av er redan vet, så jobbar både jag och Anton som personliga tränare, med inriktning på korrektiv träning. Att vara tränare är världens bästa yrke, och jag får äran att arbeta med min hobby och att hjälpa människor på olika sätt. Jag känner också att jag verkligen tror på det jag gör, så pass mycket att jag också själv valt att träna med PT varje vecka. Min tränare heter Fredrik och är till skillnad från mig, inriktad på prestationsträning och då främst hockey.
 
Han tränar massvis med duktiga spelare både från svensk hockey och NHL. Fredrik brinner också för det han gör, vilket smittar av sig rent engagemangsmässigt, så jag får också smaka på den hockey-specifika träningen till stor del. Vilket är sjukt kul och väldigt givande! Nu har jag tränat med Fredrik i ett år, och har blivit grymt mycket starkare, men framför allt snabbare och mer explosiv. Detta var också mina mål. 
Och just på grund av detta så vill jag gärna dela med mig hur ett pass med denna galning kan se ut, så ni som vill slipa på er hockeykarriär, kolla extra noga nu ;)
 
Cirkel 1: 
  
1. Bulgarian split squat med 2sek-paus i bottenläget.           2. Split squat-rodd med utåtrotation.
 
3. Enbensupphopp med ökad steglängd
 

Cirkel 2:
  
1. Split squat med bakre foten upphöjd i ett herrans tempo. 2. Saxhopp i sidled. 
 
  
 
 
3. Enbensmark i tre olika riktningar.
 

Cirkel 3:
 
  
1. Super-duper explosiva enbensböj med gummiband. 2. Upphopp i tre olika ritkningar, se nedan. 
 
  
 
3. Split squat-rotationer i kabel

Sedan avslutade vi också med en fjärde och sista cirkel, men jag var så snabb på alla övningar i den att jag mest ser ut som en blixt på alla bilder ;) Så för första gången fick jag "spela hela matchen" och körde alltså fyra cirklar med tre varv på varje, vilket ger en hel hockeyperiod! Yes! Som första matchen spelad är jag en stolt spelare, och ser fram emot en fin fortsatt säsong i högform! 
 
Till alla er som funderar på att börja träna med en PT, så finns det inget roligare och mer givande! Jag var väldigt seg och trött innan passet, men mådde som en prinsessa efteråt. Det är så kul, och att ha någon som pushar och peppar dig till större utmaningar är toppen! Se bra till att du har en tränare som är duktig på det han/hon gör, och som också har bra utbildning och erfarenheter. 
Tack Fredrik för att du tar dig tid för mig bland alla "riktiga" spelare! Du är grym!
 
Ha en fortsatt härlig torsdag nu!
 
// Hanna "Foppa" Vesterberg
 
 
 
0 kommentarer