Nyårslöfte: 100 dagar meditation

Välkommen 2015! Jag ser verkligen fram emot det här året med spänning! Jag är väl egentligen inget jättefan av nyårslöften, men ett löfte som jag tänkte ge - mest för min själs skull - är att jag ska meditera minst 10 minuter om dagen varje dag i 100 dagar. Det är ett sätt för mig att ge mig själv min egen stund, och lugn och lära mig att hitta min egen trygghet genom den tiden jag värdesätter för mig själv. Jag är en person som lätt sätter stor press på mig själv, som väldigt många andra, och jag söker ständigt efter att uppnå saker. Allt från träning, till kost och städning och struktur. 
Det här blir mitt sätt att ge mig själv nytt fokus och hitta lugnet i mig själv. Min egen tid, som inte får störas av någonting annat. 
 
Kom ihåg, det är oftast dem som inte har tiden till att meditera eller ta hand om sig själv, som mest behöver det. Där känner jag mig väldigt träffad. Så mitt löfte till mig själv blir att ge mig själv mer tid och mer lugn. Varje dag. I 100 dagar. 
Man kan meditera på olika sätt, och det gäller att hitta det som passar en bäst. För mig så har jag några tumregler som jag försöker följa: 
1. Mobilen avstängd eller på "Flight Mode" för att inte bli störd. 
2. Tänt ljus för andlighetens skull. 
3. Instängd, så att jag är helt för mig själv. 
4. Chakramusik (se bild nedan, från Spotify) i lurarna. 
5. Andning som sker i magen. 
6. Tänker mig att jag andas in positiv energi, och andas ut negativa tankar och negativ energi. 
7. Minimum 10 minuter. 
8. Sätter ingen press på vad jag vill uppnå, utan låter tankarna komma och gå som de vill. Fokuset ligger på andningen. 
 
Haka gärna på min utmaning. Våga trotsa dina gamla nyårslöften om viktminskning, träningshets och allmänt ytliga löften. Ta 2015 och satsa på ditt inre!
 
God fortsättning!
 
// Hanna 
1 kommentar
Anonym

Jag hakar på! Kram Marita

Svar: Härligt Marita! Berätta hur det går. Kram
Hanna och Anton