Lyssna på din kropp..

Förra veckan var jag som bekant på en liten skidresa till sälen, sjuuukt roligt. 
Vi käkade massor av god mat, åkte mycket skidor och hade helt enkelt en riktigt bra vecka.

Till skillnad från mina kompisar har jag valt att skippa bland annat gluten, jag har märkt att min kropp inte fungerar bra när jag får i mig de. Hur jag märkte att gluten inte var något för mig var att jag började notera hur jag mådde efter mina måltider, blev jag snabbt hungrig igen? blev jag uppsväld? Mådde jag illa? Blev jag gasig? Fick jag mer energi eller blev jag tröttare? osv... Jag började lyssna mer på kroppen och signalerna den skickade till mig.

I sälen kunde jag inte undvika att märka att efter i princip VARJE måltid blev alla väldigt trötta och ville ta sig en liten tupplur medans jag själv blev piggare och ville ut i backen igen. Jag drev med dom lite grann och la ut den här bilden på facebook med texten: "Jahaja.. såhär kan det se ut efter för mycket gluten.. Told ya!! 
Nu är det ju inte bara mina kompisar som hängde med till sälen som inte lyssnar på sin kropp, utan dagligen pratar jag med klienter som inte riktigt reflekterar över varför de mår som de mår.
Det jag vill få fram är att jag tycker folk idag är ganska dåliga på att lyssna på sin kropp, den ger oss signaler av en anledning.. Dags att börja tänka efter vad dessa signaler betyder.?! Det har inte bara med signalerna efter måltider att göra, utan även signalerna vi får efter/under ett träningspass, på morgonen när du vaknar, när du är klar med din arbetsdag.. Ja alla signaler kommer av en anledning.
 
Lyssna, känn efter, utvärdera och förhoppningsvis lär du dig något om dig själv du inte noterat tidigare. :) 
Ha en grym dag.
/Anton
0 kommentarer