Ibland kan det vara lite kaos...

Jag ska börja med att be om ursäkt för att jag varit så inaktiv och låtit Hanna tagit nästan allt ansvar med att uppdatera bloggandet på sista tiden. 

Det är lite kaos i livet just nu, närmare bestämt på jobbet… detta orsakar negativ stress för mig, därför jag idag tänkte skriva lite om stress.

 Lite så känns de nu..


Vi kan bli stressade för väldigt mycket, ibland vet vi inte ens om själva att vi är stressade för vi är så uppe i de att vi ignorerar alla tecken. 

Vanliga stress-faktorer kan vara:
Finansiell stress, jobbosäkerhet(här är jag)
Mat stress (för mycket, för lite mat eller för dålig kvalitet på maten) 
Kärlek (du har ingen partner, eller har det jobbigt i pågående förhållande) 
Läkemedel (som dämpar symptomen i din kropp men gör inget åt grundorsaken) 
Störd sömn, dåliga tankar(om dig själv och om andra), träning (för mycket eller för lite).

Ju mer stress du har i ditt liv desto mer stresshormoner kommer kroppen att producera, när kroppen har fullt upp med att skapa stresshormoner kan inte kroppen skapa tillräckligt med reparationshormoner för att hålla din kropp frisk och pigg. Då kan det bli som i mitt fall, du känner dig trött oavsett hur mycket du har sovit.


Som ni ser i den här prestations/stress kurvan jag lånat, lite stress är bra. Men blir det för mycket så kommer det förr eller senare bli kaos. 

Hur gör jag nu då?

Jag påverkar det jag kan påverka, jag försöker lösa situationen på mitt jobb eftersom jag trivs där och gillar mina kollegor och de medlemmar som tränar där, jag sover mer än jag brukar (så att min kropp får mer tid för återhämtning), jag tränar kortare träningspass för att undvika för mycket fysisk stress, jag äter så bra jag bara kan för att ge mig själv mycket näring, dricker ordentligt med vatten, umgås med mycket trevliga människor som ger mig glädje, jag har satt upp en deadline om att fortsätta försöka lösa kaoset hela oktober ut, men självklart kan det ändras om jag inte tycker det är värt allt besvär.

Stress är ändå min egen tolkning av situationen, att jag tycker det är pain in the as att ha det osäkert på jobbet. För trotts det som händer är jag ändå tacksam, det här ger mig faktiskt en chans att ta nästa steg i min karriär men det testar mig på så många olika sett mentalt. Lite ironiskt att Hanna för några dagar sedan gjorde ett inlägg om Work out eller Work in. (Läs här)

Nu blir de till att ”Worka in” och se till att vad som än händer nu med hela den här cirkusen så kommer jag komma ur de här starkare än vad jag var innan.

/Anton

 

2 kommentarer
Erica

Det kommer att lösa sig! :)
Kämpa på! Det kommer en bra lösning inom kort! :) /E

emmeli

Anton Kämpa på!

Tror vi måste gå igenom lite skit ibland för att uppskatta dom bra sakerna!


God gives the strongest battles to his strongest soldiers!
Den brukar jag tänka eller på låten som spelas i den där försäkrings reklamen
- Don't you worry about a thing! =)))