Skulle du någonsin tanka din bil med fel bränsle?

Alla som äger en bil eller har ägt en bil vet hur noga vi behöver vara med hur vi sköter bilen. Jag är i grunden utbildad bilmekaniker, under tiden jag pluggade hann jag därför äga 6 st bilar innan jag hade fyllt 20 år.

Min första bil var en väldigt fin bil, jag tog hand om den som ett litet barn; tvättade, servade och tog väl hand om den. Gav den det bästa bränslet jag kunde hitta. Om någon varningslampa började lysa tog jag reda på direkt vad som kunde ha varit fel och åtgärdade det. Om bromsarna lät konstigt såg jag till att smörja upp dem ordentligt, till vintern bytte jag till vinterdäck och såg till att den var rostskyddad så att den inte skulle rosta sönder efter det kalla vädret och slaskiga vägarna med allt salt på.


Min utbildning som bilmekaniker hjälpte mig mycket i pluggandet till att lära mig mer om människokroppen, jag kunde ta olika system i bilen och jämföra det med system i kroppen. T ex storleken på motorn styr hur mkt bränsle det går åt, på samma sätt som att ju mer muskler i kroppen vi har avgör till stor del hur mycket vi behöver äta. Turbon ger bilen en extra boost, på samma sätt som våra stresshormoner hjälper oss att kunna prestera lite extra; för mycket turbo(stress) leder till att man överbelastar systemet. Bromsarna fungerar för att sakta ner bilen, våra avslappnande hormoner gör att vi går ner i varv. Rostskyddet på bilen, antioxidanter och vitaminer i maten som hjälper kroppen att ta hand om (oxidativ stress). Det hela är såklart väldigt förenklat men det hjälpte mig väldigt mycket i mitt sätt att lära mig mer om hur kroppen fungerar och varför den fungerar som den gör. 

Det vi också har gemensamt med bilar är att vi har varningslampor, fast istället för att det börjar lysa en röd lampa någonstans på kroppen så känner vi oftast av en så kallad symptom. Det kan t ex vara någon form av värk(huvudvärk, tandvärk, ledvärk), det kan även vara saker som extrem trötthet, extra varm(feber), inflammationer som rodnader, uppsvullenhet och extra känslighet. Ja det finns massvis av olika sätt vi får reda på att något är på tok i kroppen. Så vad vill jag få ut av det här nu då?

Eftersom jag som sagt både jobbat med bilar och människor ser jag likheter men också skillnader, bland annat hur vi behandlar dem, bilarna lämnar vi in på service med jämna mellanrum, vi ser till att vi tankar dem med finaste kvalitet och av rätt sort såklart! Vi skulle ju aldrig tanka i bensin i en bil som drivs av diesel bara för att det är lite billigare?

Men varför gör vi de då med våra kroppar? Varför stoppar vi i oss mat som vi inte är skapta för att äta? Varför gör vi inte rutinmässiga kontroller för att titta att kroppen fungerar som den ska? Varför lyssnar vi inte mer på kroppen och själen (hjärna och hjärta)? Att ha ont eller att inte må bra är samma sak som att en varningslampa lyser, varför tar du inte samma ansvar för din kropp som du gör för din bil?!

Med detta menar jag inte att vi ska springa till läkaren för minsta lilla grej. Den kontroll din kropp behöver är kanske så pass ”enkel” att det handlar om att ändra fokus och vara ifrågasättande till sitt eget sätt att leva. Vad i min livsstil gör att jag mår som jag mår? Vad kan jag förändra för att min kropp ska må bättre? Både fysiskt och mentalt.

Sug på den ni, reflektera och återkom gärna med egna tankar!
/Anton

 
1 kommentar
Anonym

Väldigt tänkvärt, kan det bli tydligare, men varför är det så många som inte gör det????

Svar: Det finns många anledningar varför det blivit som de blivit, mentaliteten "det händer alla" och att det är normalt att må dåligt lite då och då, "jag ska inte klaga de finns andra som har de värre...."
De sätt att se på sig själv hjälper tyvärr ej tror jag.. Men svaret är mer komplext än så. eller vad tror du? =)
Hanna och Anton