Ibland undrar man vad det är för värld vi lever i??

Jag är en person som tänker väldigt mycket, och min hjärna har ständig aktivitet. Jag funderar väldigt mycket kring framtiden, och som ni kanske redan förstått är jag lagd åt det mer holistiska hållet. Jag vill snarare gå bakåt i den evolutionära utvecklingen än framåt. Låt mig förklara hur jag menar.

Jag tycker inte att världen behöver mer högteknologisk utrustning än det som redan finns. Vi har iPhones, laptops, GPSer, surfplattor, wi-fi och ständig uppkoppling mot internet. Utvecklingen bara fortsätter och går bara snabbare och snabbare hela tiden. Vart är vi på väg kan man undra?

När jag var liten lekte man helt annorlunda än vad dagens barn gör idag. Man var ute nästan alla dagar i veckan, man sprang omkring, lekte ”Burken”, hoppade hopprep, rockade rockring, pallade äpplen, gungade gungor, lekte häst osv. Idag blir jag nästan mörkrädd när jag ser hur dagens barn allt fortare vill bli vuxna. Småtjejer vill sminka sig och handla på Victorias Secret, killarna vill bara spela data-spel eller surfa på nätet. Jag ser barn så unga som 5 år som sitter med en egen iPhone, eller surfplatta och spelar spel och stirrar in i den i timmar. Det är nästan så min hjärna kan koka över – Hallå!!! Varför är det ingen som gör något? Jag fattar hela grejen med att det är svårt att inte låta sina barn få en padda när grannarnas barn redan har en. Jag fattar att det är svårt att stå emot när de tjatar och gnäller och berättar om klasskompisens senaste tekniska pryl. Jag hajar. Men. Vad tror ni egentligen att det här kommer ifrån? Överallt i lekparkerna ser man också barn med sina föräldrar som konstant står med näsan i iPhonen. ”Mamma, pappa, titta på mig, titta vad jag kan!!” ropar de. ”Mmm, jättefint….” svarar mamman eller pappan fortfarande med blicken stirrandes i telefonen. Vi vet ju alla att barnen inte gör som föräldrarna säger. Barn gör som föräldrarna gör. Jag tror att många upplever att det är skönt när barnen är lugna och stilla och inte för sånt liv, när de sitter med sin padda. Men då tycker jag faktiskt att man ska tänka om!

Vad är det som händer då, och varför är det så himla farligt då om barnen får sitta en stund med sina prylar tänker du kanske? I Nyheterna för några veckor sedan pratade man för det första om att barnens anatomi påverkas grovt av det stillasittande beteendet. De sitter med krokiga ryggar och nackar för att hålla blicken i surfplattan, och både armar och benen är ihopdraga framför kroppen. Om man läser mitt inlägg om ”Primal Pattern” så inser man att våra kroppar är gjorda för så enormt många fler rörelser än att sitta som ostkrok i en soffa hela dagarna.  Detta påverkar vår fysiologi som vuxen också! Vi är gjorda för att röra på oss!
Sedan vågar jag knappt tänka på all strålning som vi utsätter oss för från dessa teknologiska prylar. Konstant elektromagnetisk strålning från alla moderna prylar och konstanta wi-fi-vågor som ständigt strömmar igenom våra kroppar. Än finns inte tillräcklig forskning som vet hur våra kroppar påverkas av all strålning i det långa loppet, men jag börjar fundera på om det inte finns ett samband mellan den ökade statistiken av depressioner, bokstavskombinationer och koncentrationssvårigheter som bara fortsätter att öka. Vi blir ju inte direkt friskare.

Motion och lek ökar vår tillverkning av seretonin och dopamin, som är kroppens lyckohormoner. Frisk luft och barnaskratt är jag helt övertygad om att också det, är två faktorer som förlänger livet. Både ditt eget och dina barns.

Någonstans måste vi börja ta tag i denna hysteri kring internet och att ständigt vara uppkopplad och tillgänglig. Och ett vinnande koncept kan ju kanske vara att börja med sig själv.

 

Hanna

0 kommentarer